طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟

  • خانه
  • -
  • درمان با طب سوزنی
  • -
  • طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟
 طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟

طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟: طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی است که تاثیرگذاری آن از طریق وارد کردن سوزن های ظریف در نقاط خاصی از بدن است. در طب سوزنی اعتقاد بر این است که با تحریک این نقاط، طب سوزنی می تواند جریان چی (تلفظ “چی”) را که انرژی حیاتی بدن در نظر گرفته می شود، تقویت کند. در طب سنتی چینی اعتقاد بر این است که، عدم تعادل در جریان چی می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در سلامت قسمت های مختلف بدن شود. در نتیجه هدف از انجام طب سوزنی بازگرداندن تعادل و ارتقای بهبودی است.

تحقیقات علمی مدرن در دنیای امروز نشان دهنده این است که طب سوزنی می تواند ترشح مسکن های طبیعی مانند اندورفین را در بدن تحریک کند. این مسکن ها همچنین میتوانند اثرات ضد التهابی داشته باشند. از دیگر مزیت های طب سوزنی تاثیرگذاری بر سیستم عصبی خودمختار است که عملکردهای بدن مانند ضربان قلب، فشار خون و هضم را کنترل می کنند. این روش درمانی مزیت های بیشمار دیگری نیز دارد که منجر گشته تا در دنیای امروز به عنوان یک روش درمانی موثر شناخته شود. در ادامه این مقاله اطلاعات کاملی در رابطه با این روش درمانی در اختیارتان قرار میدهیم.

طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟
طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟

طب سوزنی چگونه به درمان بیماری ها کمک میکند؟

طب سوزنی چیست: همانطور که در بالا بیان کردیم طب سوزنی یک روش طب سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن های نازک در نقاط خاصی از بدن است.  هدف اصلی از انجام طب سوزنی تحریک این نقاط و بازگرداندن جریان انرژی به نام چی در بدن است.

مرحله اول

در طول درمان طب سوزنی، یک متخصص طب سوزنی که دارای مجوز های مرتبط است، ابتدا سلامت کلی بدن بیمار را ارزیابی می کند و نگرانی های احتمالی شما را با صحبت کردن برطف میکند.

مرحله دوم

در مرحله بعد آنها نقاط طب سوزنی مناسب را بر اساس شرایط فردی شما تعیین می کنند. متخصص طب سوزنی از سوزن های استریل و یکبار مصرف استفاده می کند که معمولاً به نازکی یک مو هستند.

مرحله سوم

سوزن ها در نقاط انتخاب شده وارد پوست می شوند و ممکن است احساس کوتاهی مانند گزگز خفیف یا سوزن سوزن شدن داشته باشید. سوزن ها معمولاً به مدت ۱۵ تا ۳۰ دقیقه در حالی که شما استراحت می کنید در جای خود باقی می مانند.

مطالب دیگر  ماندگاری طب سوزنی

نکاتی که در رابطه با طب سوزنی باید بدانید!

طب سوزنی چیست:

  1. تجربه طب سوزنی می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد گزارش می دهند که در طول درمان احساس ناراحتی کمتری دارند، در حالی که برخی دیگر ممکن است احساساتی مانند گرما، سنگینی یا درد خفیف در محل سوزن را تجربه کنند. اکثر مردم طب سوزنی را تجربه ای آرام بخش و آرام بخش می دانند.
  2. طب سوزنی معمولاً برای رسیدگی به شرایط مختلف سلامتی، از جمله مدیریت درد (مانند سردرد، کمردرد یا آرتروز)، کاهش استرس، اختلالات گوارشی، آلرژی ها و بی نظمی های قاعدگی و غیره استفاده می شود. این اغلب همراه با سایر اشکال درمان پزشکی یا به عنوان بخشی از یک رویکرد یکپارچه به مراقبت های بهداشتی استفاده می شود.
  3. توجه به این نکته ضروری است که طب سوزنی باید توسط یک متخصص طب سوزنی واجد شرایط و دارای مجوز انجام شود تا ایمنی و اثربخشی آن تضمین شود. اگر به طب سوزنی فکر می کنید، توصیه می شود با یک متخصص مراقبت های بهداشتی که در طب سوزنی یا طب سنتی چینی تخصص دارد مشورت کنید تا در مورد نیازهای خاص خود صحبت کنید و تعیین کنید که آیا این یک گزینه درمانی مناسب برای شما است یا خیر. یکی از بهترین مراکز برای انجام خدمات طب سوزنی، کلینیک سلامت هما می باشد.

با طب سوزنی چه بیماری هایی را میتوان درمان کرد؟

طب سوزنی در درجه اول به عنوان یک درمان مکمل مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال، مشخص شده است که در تسکین علائم مختلف و بهبود بهزیستی کلی موثر است. سازمان جهانی بهداشت طب سوزنی را به عنوان یک درمان مفید برای طیف وسیعی از شرایط می شناسد. برخی از شرایط رایجی که طب سوزنی به درمان آن کمک میکند عبارت است از:

تسکین دردهای مزمن
  • در اصل، طب سوزنی به دلیل اثرات ضد درد آن شناخته شده است چرا که این روش درمان می تواند در بهبود و تسکین انواع دردها مانند سردرد، میگرن، کمر درد، گردن درد، آرتروز، فیبرومیالژیا و درد پس از عمل مفید باشد.
مطالب دیگر  طب سوزنی(درمان انواع بیماری ها با طب سوزنی)
درمان اختلالات گوارشی(طب سوزنی چیست)
  • طب سوزنی برای رفع مشکلات گوارشی مختلف مانند تهوع، استفراغ، سندرم روده تحریک پذیر ، سوء هاضمه و ورم معده مورد استفاده قرار میگیرد.
آسایش و آرامش ذهنی و عاطفی
  • از دیگر کاربردهای طب سوزنی استفاده از آن برای شرایط سلامتی روان افراد مانند اضطراب، افسردگی، استرس و بی خوابی می باشد.
درمان مشکلات تنفسی
  • از طب سوزنی میتوان به عنوان یک درمان مکمل برای اختلالات تنفسی مانند آلرژی، آسم، سینوزیت و برونشیت استفاده کرد.
مسائل مربوط به سلامت زنان:
  • طب سوزنی اغلب برای رفع بی نظمی های قاعدگی، سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، علائم یائسگی و مشکلات باروری استفاده می شود.
شرایط عصبی:
  • طب سوزنی قادر است در مدیریت برخی بیماری های عصبی از جمله سردردهای میگرنی، سردردهای تنشی و نوروپاتی محیطی مفید باشد.
شرایط اسکلتی عضلانی:
  • طب سوزنی می تواند بیماری های اسکلتی- عضلانی مانند آرتریت، آسیب های ورزشی، سیاتیک و تاندونیت را تسکین دهد.
اعتیاد و سوء مصرف مواد:
  • طب سوزنی به عنوان بخشی از برنامه های درمان اعتیاد برای کمک به بهبودی سوء مصرف مواد و کاهش علائم ترک استفاده میشود.

طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟

طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟

آیا طب سوزنی بی خطر است؟

طب سوزنی زمانی که توسط یک پزشک واجد شرایط و دارای مجوز انجام شود، عموماً یک شکل ایمن از درمان در نظر گرفته می شود. سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی بسیار ظریف و استریل هستند و  در نتیجه خطر عفونت در این درمان بسیار کم است. با این حال، برخی عوارض جانبی بالقوه مرتبط با طب سوزنی وجود دارد، مانند کبودی، درد یا خونریزی در محل وارد کردن سوزن.

در موارد نادر، عوارض جانبی جدی تری مانند آسیب عصبی یا سوراخ شدن اندام ممکن است رخ دهد، اما زمانی که طب سوزنی توسط یک پزشک آموزش دیده انجام شود، این عوارض بسیار نادر است.  مهم است که قبل از شروع به درمان در مورد هر گونه نگرانی سلامت یا شرایط پزشکی با متخصص طب سوزنی خود صحبت کنید. زیرا برخی شرایط ممکن است نیاز به اقدامات احتیاطی یا اصلاحات خاصی در درمان طب سوزنی داشته باشند.

عوارض احتمالی درمان با طب سوزنی را بشناسید!

طب سوزنی چیست: طب سوزنی زمانی که توسط یک متخصص طب سوزنی آموزش دیده و دارای مجوز انجام شود به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود. در واقع خطر و عوارض جانبی جدی ناشی از طب سوزنی نادر است. با این حال، مانند هر روش پزشکی، ممکن است برخی از عوارض جانبی بالقوه و ملاحظات وجود داشته باشد که باید در نظر داشت:

مطالب دیگر  آموزش طب سوزنی
درد یا کبودی:
  • ممکن است درد خفیف، کبودی یا خونریزی در محل وارد کردن سوزن احساس شود. این موارد معمولا جزئی هستند و به سرعت برطرف می شوند.
خستگی یا سبکی سر:
  • برخی افراد ممکن است پس از یک جلسه طب سوزنی احساس خستگی یا سبکی سر کنند. توصیه می شود بلافاصله پس از درمان استراحت کنید و از انجام فعالیت های سنگین خودداری کنید.
سرگیجه یا غش:
  • در موارد نادر، برخی از افراد ممکن است در طی طب سوزنی دچار سرگیجه یا غش شوند. اگر سابقه غش دارید یا اگر مستعد سرگیجه هستید، مهم است که به پزشک طب سوزنی خود اطلاع دهید.
عفونت یا آسیب:
  • زمانی که طب سوزنی با سوزن های استریل و یکبار مصرف انجام می شود، خطر عفونت یا آسیب به حداقل می رسد. بسیار مهم است که اطمینان حاصل شود که متخصص طب سوزنی از پروتکل های بهداشتی و ایمنی مناسب پیروی می کند.
آسیب اندام یا پنوموتوراکس:
  • اگرچه بسیار نادر است، اما گزارش های جداگانه ای از آسیب اندام یا فروپاشی ریه (پنوموتوراکس) به دلیل قرار دادن نادرست سوزن وجود دارد. این خطر با مراجعه به یک متخصص طب سوزنی واجد شرایط و دارای مجوز به حداقل می رسد.
تداخل با داروها:
  • طب سوزنی ممکن است با برخی داروها، به ویژه رقیق‌کننده‌های خون یا داروهایی که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند، تداخل داشته باشد. ضروری است که پزشک طب سوزنی خود را در مورد داروهایی که مصرف می کنید برای اطمینان از درمان ایمن مطلع کنید.

طب سوزنی چیست و چه فوایدی دارد؟

سوالات متداول

  1. ماندگاری طب سوزنی چه قدر است؟
  • بین ۲ تا ۵ سال
  1. بعد از چند جلسه درمان طب سوزنی صورت میتوان نتایج آن را مشاهده کرد؟
  • از جلسه دوم به بعد میتوان اثرات آن را مشاهده کرد.
  1. میزان رضایت افراد از انجام طب سوزنی چند درصد است؟
  • حدود ۸۸ درصد

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *