طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی

  • خانه
  • -
  • طب سوزنی
  • -
  • طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی
 طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی

طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی: درد قاعدگی که به نام دیسمنوره نیز شناخته می شود، امروزه در سراسر جهان به یک مشکل مهم و اساسی برای بانوان تبدیل شده است که در بسیاری از مواقع منجر به مختل شدن فعالیت های روزانه و کاهش کیفیت زندگی خواهد شد. از این رو درمان های بسیاری به منظور کاهش و بهبود این دردها روی کار آمده است. یکی از محبوب ترین و موثر ترین این روش ها طب سوزنی می باشد. در واقع طب سوزنی مورد توجه افرادی قرار گرفته است که به دنبال روش های طبیعی برای کاهش دردهای قاعدگی هستند. در ادامه مقاله شما را با کاربرد طب سوزنی در کاهش دردهای قاعدگی آشنا میکنیم:

طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی
طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی
آشنایی با درد قاعدگی

درد دوران قاعدگی را می توان به دو دسته درد اولیه و درد ثانویه طبقه بندی کرد. به دردهای معمول قاعدگی که معمولا بدون بیماری زمینه ای هستند، درد اولیه گفته میشود. در حالی که درد ثانویه قاعدگی ناشی از اختلالاتی مانند آندومتریوز یا فیبروم می باشد که بیماری های زمینه ای هستند. باید بدانید که درد های ناشی از قاعدگی به دلیل انقباضات رحمی ایجاد میشود. این دردها توسط موادی شبیه به هورمون به نام پروستاگلاندین ایجاد می شود. انقباضات رحم در این دوران می تواند جریان خون به رحم را کاهش داده و درد و ناراحتی ایجاد کنند.

شناخت کلی طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی بسیار قدیمی میباشد که بیش از هزار سال قدمت دارد و ریشه آن کشور چین است. همانطور که از نامش پیداست در این روش سوزن های نازک و ظریفی وارد نقاط خاصی از بدن میشوند و با متعادل کردن جریان انرژی، افزایش فشار خون، تولید پروتئین های مختلف و … به درمان بیماری ها و دردهای مختلف کمک میکنند. در این روش از هیچگونه داروی شیمیایی یا عمل جراحی استفاده نمیشود و به روش های کاملا طبیعی مشکلات مختلف را درمان میکند. از این رو طرفداران بسیاری دارد و توجهات زیادی را به خود جلب نموده است.

مطالب دیگر  فرآیند درمان به روش طب سوزنی

چگونه طب سوزنی درد قاعدگی را کاهش میدهد؟

حال ممکن است با این سوال مواجه شوید که طب سوزنی چگونه دردهای قاعدگی را کاهش میدهد؟ باید بدانید که طب سوزنی از روش های متفاوتی به تسکین دردهای دوران قاعدگی کمک میکند. در ادامه تعدادی از مکانسیم های اثرگذاری طب سوزنی را معرفی میکنیم:

تعدیل درد:
  • ورود سوزن های طب سوزنی به درون بدن منجر به ترشح هورمون اندورفین که تسکین دهنده درد هستند، میشود. ترشح اندورفین به تسکین دردهای دوران قاعدگی کمک میکند.
کاهش التهاب:
  • متخصصان طب سوزنی معتقدند که روش درمانی طب سوزنی قادر به کاهش نشانگرهای التهابی بدن می باشد. در نتیجه به طور موثری دردهای قاعدگی را کاهش خواهد داد.
تنظیم جریان خون:
  • طب سوزنی با تاثیری که بر مسیر های عصبی دارد، ورود جریان گردش خون به رحم را بیشتر میکند و در نتیجه منجر به کاهش گرفتگی عضلات خواهد شد.

استفاده از طب سوزنی در کاهش دردهای قاعدگی چه مزیت هایی دارد؟

به طور کل روش درمانی طب سوزنی مزیت های بیشماری به همراه دارد که روز به روز بر محبوبیت آن افزوده است. به طوری که امروزه بیشتر مردم استفاده از این روش را به سایر روش های ترجیح داده اند و به نوعی میتوان گفت طب سوزنی در دنیای امروز جایگزین روش های دیگر شده است. در ادامه تعدادی از مهم ترین مزیت های طب سوزنی را بیان میکنیم:

رویکرد غیردارویی:
  • در طب سوزنی از هیچ داروی شیمیایی یا روش های غیر طبیعی استفاده نمیشود از این رو مناسب افرادی است که قصد دارند به روش های طبیعی دردهای قاعدگی را کاهش دهند.
تکسین درد:
  • در بالا نیز بیان کردیم که یکی از مزیت های مهم و اصلی طب سوزنی در دردهای قاعدگی، تاثیرگذاری آن در تسکین درد است. طبق تحقیقات انجام شده طب سوزنی تاثیرات زیاد و چشم گیری در مدت و شدت دردهای قاعدگی ایجاد میکند. طب سوزنی همچنین در کاهش تنش های عضلانی و دردهای شدید نیز موثر است.
مطالب دیگر  دکتر طب سوزنی خانم در تهران
نداشتن عوارض جانبی:
  • طب سوزنی روشی است که ایمنی بالایی دارد و به دلیل عدم استفاده از محصولات شیمیایی در این روش عوارض جانبی به همراه ندارد. ممکن است تعدادی از افراد بعد از انجام طب سوزنی عوارضی مانند کبودی، درد خفیف و … داشته باشند. اما میتوانید مطمئن باشید عوارض این روش خطر جانی نداشته و بعد از گذشت مدت کوتاهی بر طرف میگردد.
کاهش التهاب:  
  • اثرگذاری طب سوزنی قادر است به کاهش میزان التهاب در ناحیه‌های مختلف بدن کمک کند. این ویژگی طب سوزنی منجر شده تا در کاهش درد و زمان پریودی موثر باشد.
تأثیرات روانی:
  • طب سوزنی بر بهبود سلامت روان افراد تاثیرات بسیاری دارد. طی این جلسات افراد احساس آرامش میکنند و استرس و اضطراب آن ها کاهش پیدا میکند.
طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی
طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی

آیا همه افراد میتوانند برای کاهش دردهای قاعدگی خود از طب سوزنی استفاده کنند؟

درست است که طب سوزنی روشی با ایمنی بالا و بدون عوارض می باشد اما با این حال ممکن است همه افراد نتوانند از مزیت های این روش بهره مند شوند. به طور کل توصیه میشود پیش از انجام طب سوزنی حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید و پرونده پزشکی خود را در اختیار او قرار دهید. بعد از اطمینان از نداشتن خطر اقدام به استفاده از طب سوزنی کنید. در ادامه تعدادی از افرادی که نباید از طب سوزنی استفاده کنند را معرفی میکنیم:

مطمئن بودن از وضعیت سلامت:
  • افرادی که دارای شرایط پزشکی خاصی هستند مانند اختلالات خونی یا سایر بیماری ها نباید از این روش استفاده کنند و یا پیش از استفاده با متخصصان در این زمینه مشورت انجام دهند.
حساسیت به سوزن:
  • تعدادی از افراد ممکن است نسبت به استفاده از سوزن یا فلز حساسیت یا آلرژی داشته باشند. افرادی که دارای این مشکل هستند باید از یک متخصص و یا پزشک مشورت بگیرند.
مطالب دیگر  فواید طب سوزنی و کاربرد آن چیست؟
بانوان باردار:
  • برای برخی زنان باردار، طب سوزنی ممکن است مضر باشد. به‌ویژه اگر سوزن ها در نقاط خاصی از بدن وارد شوند ممکن است تأثیرات جانبی داشته باشد یا خطر تحریکات ناخواسته برای جنین ایجاد کند.
مشکلات پوستی یا عفونت‌های قابل انتقال:
  • در صورت وجود آسیب یا عفونت در ناحیه‌هایی که سوزن‌ها قرار می‌گیرند، ممکن است استفاده از انواع طب سوزنی خطراتی به همراه داشته باشد چرا که منجر به افزایش خطر عفونت یا تشدید وضعیت پوستی خواهد شد.
شرایط روانی خاص:
  • برخی از افراد با شرایط روانی خاص ممکن است به سادگی نتوانند از این روش استفاده کنند یا احساس ناراحتی کنند، بنابراین نیاز به توجه ویژه به وضعیت روحی دارند.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم شما را با کاربردهای طب سوزنی در کاهش دردهای قاعدگی آشنا کنیم. همانطور که بیان شد استفاده از طب سوزنی در کاهش درد قاعدگی یک راه امیدوارکننده برای کسانی است که به دنبال روش های غیر دارویی و طبیعی هستند. از این رو طرفداران این روش روز به روز در حال افزایش است. اما نکته ای که در استفاده از طب سوزنی باید مورد توجه قرار دهید، مراجعه به متخصص طب سوزنی است که از گواهینامه و مجوز های لازم برخوردار باشد. یکی از بهترین مراکزی که به منظور انجام طب سوزنی در تهران وجود دارد، کلینیک تخصصی طب سوزنی سلامت هما است. در این مرکز پزشکان خبره و آموزش دیده ای فعالیت میکنند و میتوانید بدون نگرانی برای درمان مشکلات خود به آن ها مراجعه کنید.

طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی
طب سوزنی و کاهش دردهای قاعدگی

سوالات متداول

از چه سنی میتوان طب سوزنی صورت را شروع کرد؟

  • از ۲۱ ساگی به بعد

جلسات مورد نیاز برای طب سوزنی پوست چقدر است؟

  • بسته به نوع پوست و تشخیص پزشک از حداقل ۱۰ جلسه آغاز میشود.

هر جلسه درمانی چقدر طول میکشد؟

  • حدود دو ساعت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *