نقش طب سوزنی در درمان افسردگی

  • خانه
  • -
  • طب سوزنی
  • -
  • نقش طب سوزنی در درمان افسردگی
 نقش طب سوزنی در درمان افسردگی

نقش طب سوزنی در درمان افسردگیدر دنیای امروز به دلیل شرایط سخت زندگی افسردگی به یک مشکل رایج در بین مردم جهان تبدیل شده است. بسیاری تصور میکنند که درمان این مشکل تنها با مشاوره روانپزشکی و درمان های دارویی امکان پذیر است. اما یک روش درمانی بسیار موثر برای درمان این مشکل وجود دارد که تاثیرات چشم گیری در درمان مشکل افسردگی دارد.

این روش طب سوزنی می باشد که به عنوان یک جایگزین مناسب برای درمان افسردگی مورد استفاده قرار میگیرد. غیر تهاجمی بودن و عدم نیاز به داروهای شیمیایی منجر گشته تا انواع طب سوزنی محبوبیت بالایی در بین مردم داشته باشد. در ادامه مقاله قصد داریم شما را با کاربرد طب سوزنی در درمان افسردگی آشنا کنیم.

نقش طب سوزنی در درمان افسردگی
نقش طب سوزنی در درمان افسردگی

آشنایی با روش درمان طب سوزنی

ابتدا بهتر است با طب سوزنی آشنا شوید. طب سوزنی یک روش درمانی است که بیش از هزاران سال است مورد استفاده قرار میگیرد و منشا آن طب سنتی چینی می باشد. طبق اصول طب سوزنی چینی در سراسر بدن جریان انرژی(چی)جریان دارد. تعادل یا عدم تعادل جریان انرژی بر سلامت کلی بدن تاثیر گذار است. متخصصان طب سوزنی معتقدند مسدود شدن یا عدم تعادل در این جریان مشکلات مختلف سلامتی را ایجاد میکند. از این رو با وارد کردن سوزن های نازک و ظریف به نقاط خاصی از بدن که بسته به نوع مشکل یا بیماری شما دارد به تعادل و بهبود جریان انرژی کمک کرده و در نهایت سلامت کلی شما را در پی دارد.

آشنایی با بیماری افسردگی و دلایل ایجاد آن

همانطور که در بالا بیان شد یکی از مشکلات رایج در دنیای امروز افسردگی می باشد. در واقع بیماری افسردگی یک اختلال روانی است که با احساس افسردگی شدید، کاهش انرژی و کاهش انگیزه همراه است. افسردگی به دلایل مختلفی روی میدهد مانند عوامل ژنتیکی، شیمیایی، اجتماعی، روانی و …. به هر دلیلی که این بیماری روی دهد قادر است فعالیت های روزانه را مختل کند و شخص بیمار دیگر انرژی لازم را برای انجام فعالیت های روزانه خود نداشته باشد. در ادامه دلایل بروز این بیماری را بیان میکنیم:

مطالب دیگر  طب سوزنی برای مچ دست

دلایل بروز بیماری افسردگی

ژنتیکی:
  • یکی از دلایل بروز بیماری افسردگی، تاریخچه خانوادگی می باشد. در واقع عوامل ژنتیکی را میتوان یکی از مهم ترین دلایل افزایش خطر بیماری افسردگی دانست. طبق تحقیقات و مطالعات انجام شده اگر یکی از اعضای خانواده یا خویشاوندان دچار بیماری افسردگی باشند احتمال ابتلا به این بیماری در بین افراد دیگر نیز بالا است.
عوامل نوروشیمیایی:
  • از دیگر دلایل افسردگی نارسایی تعادل شیمیایی مغز می باشد. به طور مثال کاهش سطح نوروترانسمیترها مانند سروتونین، نوراپی نفرین و دوپامین از دلایلی است که منجر به بروز مشکلاتی مبنی بر انتقال اطلاعات به مغز می شود و در نهایت افسردگی را در پی دارد. در این موارد معمولا داروهایی تجویز میشود که با نوروترانسمیترها تعامل دارند.
دلایل روانی:
  • یکی از دلایل رایجی که منجر به بیماری افسردگی می شود رخ دادن رویدادهای نارحت کننده و استرس زا در زندگی است. عواملی مانند از دست دادن شغل، از دست دادن عزیزان، مشکل در روابط، مشکلات مالی و ….منجر به بروز افسردگی در افراد می شود. در واقع این اتفاقات با کاهش اعتماد به نفس و ایجاد نا امیدی در افراد به بروز این مشکل منجر میشود.
عوامل فیزیکی:
  • ممکن است برخی از بیماری ها و مشکلات فیزیکی مانند بیماری های قلبی، دیابتی، عوارض دارویی، مشکلات خواب و سطح هورمون ها منجر به بیماری افسردگی شود.
مواد مخدر و الکل:
  • اعتیاد به مواد مخدر و مشروبات الکلی نیز از دیگر دلایلی است که منجر به بروز و یا تشدید بیماری افسردگی در افراد میشود. البته افسردگی ناشی از این موارد معمولا به صورت موقتی می باشد.
عوامل اجتماعی:
  • عوامل اجتماعی مختلف مانند بی کاری، انزوا، ایزولاسیون اجتماعی، خشم، نا امنی اقتصادی و … از دیگر دلایلی است که در دنیای امروز منجر به بروز بیماری  افسردگی میشود. این عوامل منجر گشته تا میزان ابتلا به افسردگی در بین افراد مختلف افزایش پیدا کند.
عوامل محیطی:
  • از دیگر عواملی که بروز افسردگی را در پی دارد عوامل محیطی مانند تغذیه نا مناسب، کمبود نور آفتاب، مواد شیمیایی مضر و .. می باشد. این عوامل تاثیرات منفی بر سلامت روان دارد.
مطالب دیگر  درمان مشکلات پوستی با طب سوزنی
نقش طب سوزنی در درمان افسردگی
نقش طب سوزنی در درمان افسردگی

نقش طب سوزنی در درمان افسردگی

تحقیقات گسترده ای در خصوص نقش طب سوزنی در درمان افسردگی انجام شده است. طبق این تحقیقات طب سوزنی تاثیرات چشم گیری در درمان این مشکل دارد و به چند روش افسردگی را درمان میکند که عبارتند از:

خواص آرامش‌بخشی:
  • طب سوزنی دارای تاثیرات آرامش بخشی است. در نتیجه به افراد کمک میکند تا بتوانند  استرس و اضطراب را از خود دور کنند. خاصیت آرامش بخشی طب سوزنی برای افرادی که دارای علائم افسردگی هستند خواص بسیاری به همراه دارد.
افزایش جریان خون:
  • یکی از کاربردهای اصلی طب سوزنی کمک به بهبود جریان گردش خون در بدن می باشد. بیماری افسردگی یکی از عواملی است که منجر به کاهش جریان خون به سمت مغز میشود. در نتیجه بهبود جریان خون در درمان بیماری افسردگی موثر است.
آزادسازی هورمون‌ها:
  • ورود سوزن های طب سوزنی به نقاط خاصی از بدن به آزادسازی هورمون هایی مانند اندورفین در بدن کمک میکند. اندورفین هورمونی است که در بهبود خلق و خو و کاهش احساس درد موثر است و میتواند به درمان مشکلات افسردگی کمک کند.

مزیت های استفاده از طب سوزنی برای درمان افسردگی

انتقال احساس آرامش و کمک به کاهش استرس:
  • در بالا نیز بیان کردیم که یکی از اثرات طب سوزنی، آرام بخش بودن آن است. در نتیجه ورود سوزن به نقاط خاصی از بدن و تحریک آن به کاهش استرس و اضطراب کمک میکند. به جرات میتوان بیان کرد که طب سوزنی کمک میکند تا افراد  راحتتر با مشکلات زندگی کنار بیایند و در نتیجه از بروز افسردگی جلوگیری میکند.
تأثیر مثبت بر روانشناختی:
  • طب سوزنی در بهبود مشکلات فیزیکی و روانی افراد موثر است. بیماری افسردگی با احساسات منفی، کمبود انرژی و کاهش انگیزه همراه است با طب سوزنی درمان میشود. در واقع تحریک نقاط خاص بدن با طب سوزنی به بهبود این مشکلات کمک میکند.
کمک به افزایش جریان خون:
  • کمک به بهبود جریان گردش خون توسط طب سوزنی به بهبود تغذیه سلول ها و عملکرد عضلات و بافت های بدن کمک میکند. در نتیجه طب سوزنی در کنار درمان افسردگی قادر است، بسیاری از مشکلات و بیماری های دیگر را نیز بر طرف کند.
مطالب دیگر  نظر کسانی که کاهش وزن با طب سوزنی داشتند
عدم نیاز به داروهای شیمیایی:
  • ممکن است بسیاری از افراد علاقه مند به مصرف داروهای ضد افسردگی نباشند و ترجیح دهند از روش درمانی استفاده کنند که کاملا طبیعی بوده و نیاز به مصرف مواد و داروهای شیمیایی ندارد. طب سوزنی با برخورداری از این ویژگی به عنوان یک روش درمانی تکمیلی و طبیعی محبوبیت بالایی پیدا کرده است.
بدون عوارض جانبی شدید:
  • طب سوزنی نسبت به سایر روش های درمانی یا داروهای شیمیایی عوارض جانبی کمتری به همراه دارد. در نتیجه یکی از مزیت های این روش ایمنی بیشتر و غیر تهاجمی بودن آن است.
نقش طب سوزنی در درمان افسردگی
نقش طب سوزنی در درمان افسردگی

بهترین مرکز برای انجام طب سوزنی در تهران

در این مقاله شما را به طور مختصر با طب سوزنی آشنا کردیم. همانطور که بیان شد طب سوزنی به عنوان یک روش تکمیلی در درمان افسردگی مورد استفاده قرار میگیرد. اما فراموش نکنید که این روش  باید با دقت بالا و توسط پزشکان متخصص انجام شود. چرا که در غیر اینصورت ممکن است عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد. یکی از بهترین و تخصصی ترین مراکزی که به انجام طب سوزنی پرداخته است، کلینیک تخصصی طب سوزنی سلامت هما می باشد. این مجموعه از پزشکان و متخصصان حرفه ای بهره مند است که میتوانید بدون نگرانی برای انجام طب سوزنی به آن ها مراجعه کرده و از خدماتشان بهره مند شوید.

سوالات متداول

چه مدت طول می‌کشد تا نتایج طب سوزنی در درمان افسردگی مشهود شود؟

  • تأثیرات طب سوزنی بستگی به شرایط فردی در دوره های مختلفی نمایان میشود.

آیا درمان با طب سوزنی نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارد؟

  • خیر، اما باید توسط یک متخصص با تجربه تحت درمان قرار بگیرید.

آیا طب سوزنی برای کسانی که مشکلات خواب دارند مؤثر است؟

  •   بله، طب سوزنی میتواند به تسکین مشکلات خواب کمک کند.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *