مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی

  • خانه
  • -
  • طب سوزنی
  • -
  • مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی
 مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی

درمان با طب سوزنی یکی از روش های درمانی است. که امروزه به دلایل متعددی، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. به طور کلی لازم است بدانید که طب سوزنی روشی است که در آن با استفاده از سوزن های نازک و مخصوص، نقاطی از بدن که درگیر بیماری و درد هستند را درمان می کنند. (مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی)

به طور کلی استفاده از هر گونه روش و تکنیکی به منظور درمان بیماری و یا تسکین درد، نیازمند مراقبت هایی می باشد. که در این میان درمان با طب سوزنی از این قاعده مستثنی نیست. به این منظور که برای استفاده از طب سوزنی باید قبل و پس از درمان مراقبت هایی را انجام داد، که در ادامه شما را با نکات مهم قبل از درمان و مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی آشنا خواهیم کرد.

طب سوزنی

فلسفه طب سوزنی

قدمت درمان با این روش به دو هزار سال پیش به کشور چین بر می گردد. در واقع بسیاری از متخصصان طب سوزنی معتقدند که در بدن انسان یک جریان انرژی به نام چی وجود دارد که مسیر این جریان در بدن در حالت تعادل است. اما اگر هر گونه اختلالی در این مسیر ایجاد شود، منجر به ایجاد بیماری و درد خواهد شد که راه درمان آن استفاده از روش طب سوزنی می باشد. (مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی)

قبل از انجام طب سوزنی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

  • قبل از درمان با طب سوزنی از مصرف نوشیدنی هایی مانند قهوه، الکل و …. پرهیز کنید.
  • تا چند روز قبل از درمان از انجام فعالیت های سنگین و ورزش های سنگین شدیدا خودداری کنید.
  • قبل از انجام درمان با طب سوزنی، حتما به پزشک متخصص طب سوزنی مراجعه کنید. چرا که ممکن است متخصصان علاوه بر طب سوزنی از دیگر روش های درمانی از جمله طب فشاری، میکرونیدلینگ، امبدینگ و …. برای افزایش سرعت روند بیماری استفاده کنند.
  • به هیچ عنوان با معده خالی طب سوزنی انجام ندهید. و قبل از انجام درمان وعده غذایی سبک مصرف کنید.
  • قبل از درمان با طب سوزنی بهتر است بدانید که درمان با این روش هیچ دردی به همراه ندارد. چرا که سوزن های طراحی شده در این طب کاملا نازک می باشد. بنابراین به هیچ عنوان برای انجام طب سوزنی استرس نداشته باشید. چرا که استرس داشتن قبل از طب سوزنی می تواند منجر به افزایش آدرنالین بدن شده و در نهایت فرآیند درمان را با مشکل مواجه کند.
  • بهتر است قبل از مراجعه به کلینیک طب سوزنی، یک آزمایش کل از خود را تهیه کرده و آن را به دکتر متخصص نشان دهید. در این صورت دکتر از مشکلات شما آگاه شده و می تواند در روند درمان به آن ها توجه کند. (مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی)
  • قبل از درمان با طب سوزنی بهتر است بدانید که تنها با یک الی دو جلسه درمانی، اختلال شما رفع نخواهد شد و طب سوزنی به ۸ الی ۱۵ جلسه درمانی نیازمند است.
  • لازم است که شما به عنوان یک بیمار قبل از انجام طب سوزنی، تمامی دارو هایی را که از قبل مصرف می کردید را لیست کرده و آن را به دکتر متخصص نشان دهید.
مطالب دیگر  لاغر شدن شکم با طب سوزنی

مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی

مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی

  • استراحت کامل پس از درمان با طب سوزنی را به هیچ وجه فراموش نکنید.
  • از انجام فعالیت های سنگین و همچنین ورزش کردن خودداری کنید. در صورتی که می خواهید ورزش کنید، ورزش های سبک مانند پیاده روی انجام دهید.
  • یکی از مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی این است که سعی کنید به مدت ۱ الی ۲ ساعت از خوردن غذا جلوگیری کنید. اما به یاد داشته باشید مصرف غذا های سالم و مفید و داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از مراقبت های ضروری پس از درمان طب سوزنی می باشد.
  • از مصرف کافئین، الکل، قهوه و …. خودداری کنید. در صورت عدم رعایت این نکته، درمان شما مختل شده و ممکن است. مشکلاتی برای شما ایجاد شود.
  • ماساژ درمانی یکی از کار هایی است که شما می توانید پس از طب سوزنی به منظور کاهش درد و گرفتگی و همچنین افزایش سرعت روند درمان استفاده کنید.
  • یکی از مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی این است که تا حد ممکن بدن خود را گرم نگه دارید. نوشیدنی گرم بنوشید و لباس ضخیم بپوشید.
  • و …..

مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی

درمان با طب سوزنی چه مراحلی دارد؟

در اولین گام فرد باید با توجه به ویژگی ها و معیار های مد نظر، یک کلینیک طب سوزنی به همراه پزشک متخصص پیدا کند. لازم به ذکر است که انتخاب این موارد از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که خوب پیش رفتن روند درمان به موارد ذکر شده بستگی دارد.

در مرحله بعد فرد باید از کلینیک نوبت گرفته تا با پزشک ملاقات کند. در جلسه اول پزشک درباره سوابق بیماری فرد، سن بیمار، دارو هایی که مصرف کرده و …. سوالاتی را می پرسد. سپس با توجه به اطلاعات کسب کرده، یک طرح درمانی به او ارائه می دهد.

در مرحله بعد بیمار باید با توجه به نحوه درمانش، روی صندلی بشیند و یا بر روی تخت دراز بکشد. سپس پزشک محل مورد نظر برای درمان را ضد عفونی می کند.

گام بعدی نوبت به انجام عملیات طب سوزنی می باشد. در واقع پزشک سوزن هایی را در بدن فرو می برد. لازم به ذکر است که به طور میانگین مدت قرار گیری سوزن ها در بدن بیمار ۳۰ دقیقه می باشد. (مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی)

در برخی از مواقع ممکن است که پزشک سوزن ها را در جای خود بچرخاند. انجام این کار منجر به ایجاد جریان الکتریسیته و گرما در بدن شده و در نتیجه سبب افزایش سرعت روند درمان بیماری خواهند شد.

مطالب دیگر  تاثیرات طب سوزنی برای جوش صورت

در مرحله بعد نوبت برداشتن سوزن ها می باشد. لازم به ذکر است که هنگام برداشتن سوزن ها بیمار هیچ دردی را حس نخواهد کرد. چرا که سوزن های مورد استفاده در طب سوزنی نازک بوده و مخصوص این طب طراحی شده است.

بهتر است بدانید که تعداد جلسات درمان با توجه به شرایط هر فردی متفاوت است. اما به طور میانگین تعداد جلسات لازم برای تسکین درد و یا درمان بیماری با طب سوزنی بین ۸ الی ۱۵ جلسه می باشد.

مزایا و معایب درمان با طب سوزنی

مزایای طب سوزنی

  • طب سوزنی یک روش غیر تهاجمی می باشد. به این منظور که درمان با طب سوزنی نیاز به هیچ گونه عمل جراحی و بی هوشی ندارد.
  • از طب سوزنی می توان برای درمان اغلب بیماری ها و تسکین بسیاری از درد ها استفاده نمود. علاوه بر آن، طب سوزنی برای انجام کار های زیبایی صورت نیز کاربرد دارد.
  • از آنجایی که طب سوزنی یک روش درمان سازگار می باشد. از این رو می توان در کنار طب سوزنی از دیگر روش های مکمل مانند امبدینگ، میکرونیدلینگ و …. نیز استفاده نمود.
  • طب سوزنی را می توان یکی از ایمن ترین روش های درمانی دانست.
  • درمان با طب سوزنی با کمترین عوارض جانبی همراه است.
  • هزینه درمان با طب سوزنی به نسبت سایر روش های درمانی کمتر است.
  • از طب سوزنی می توان علاوه بر درمان بیماری، به منظور زیبایی از جمله زاویه سازی فک، جوانسازی پوست و … استفاده کرد.
  • جلسات درمان با روش طب سوزنی زمان بر نمی باشد.
  • درمان با طب سوزنی هیچ دردی به همراه ندارد. (مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی)
  • طب سوزنی یک روش کاملاً طبیعی بوده و از این رو در صورت استفاده از این روش، دیگر نیازی به استفاده از دارو های شیمیای نمی باشد.
  • از دیگر مزایای طب سوزنی می توان به افزایش استقامت، بازیابی انرژی، تنظیم هورمون‌ها و افزایش سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.
  • و ….

مراقبت های لازم پس از درمان با طب سوزنی

عوارض طب سوزنی

  • در صورتی که برای انجام طب سوزنی. سوزنها استریل شده نباشد. و ضد عفونی نشده باشند، ممکن است که موجب ایجاد عفونت شود.
  • در صورتی که طب سوزنی توسط دکتر متخصص انجام نشود. ممکن است وارد کردن سوزن موجب خونریزی شده. و یا به اندام های داخلی آسیب وارد کند.
  • از دیگر عوارض احتمالی طب سوزنی می توان به ایجاد کبودی در ناحیه درمان اشاره کرد.

بیماری های قابل درمان با طب سوزنی

درمان میگرن و انواع سر درد

با استفاده از طب سوزنی می توان انواع سردرد و میگرن را درمان کرد. لازم است بدانید که در میان روش های مختلف درمان سردرد، روش طب سوزنی از محبوبیت بالایی برخوردار است.

ترک اعتیاد با طب سوزنی

انجام طب سوزنی و وارد کردن سوزن در نقاط خاصی از بدن، منجر به ترشح آندروفین شده که این ماده اثرات ارامش بخش و ضد درد دارد و از این رو می توان گفت که برای ترک اعتیاد مفید می باشد.

مطالب دیگر  فواید طب سوزنی برای بهبود حساسیت
درمان اختلالات زنان

از جمله اختلالات قابل درمان با طب سوزنی می توان به ناباروری، کاهش درد قاعدگی، نازایی، اختلالات جنسی، کنترل علائم یائسگی، ویار بارداری، اندومتریوز، عفونت های مثانه و … اشاره کرد.

زیبایی و جوانسازی پوست

با طب سوزنی می توان علاوه بر درمان بیماری و تسکین درد، برای زیبایی و جوانسازی پوست استفاده نمود.

فرم دهی باسن و سینه

یکی از روش های محبوب برای فرم دهی باسن و سینه، استفاده از طب سوزنی می باشد.

کاربرد طب سوزنی در لاغری موضعی

از دیگر کاربرد های طب سوزنی، استفاده از آن برای کاهش وزن می باشد.

درمان اختلالات روانی با طب سوزنی

از دیگر بیماری های قابل درمان با طب سوزنی، اختلالات روانی می باشد. از جمله این اختلالات می توان به افسردگی، استرس، اختلال خواب، سندروم خستگی مزمن و … اشاره کرد.

درمان مشکلات تنفسی

از جمله بیماری های قابل درمان با طب سوزنی، درمان مشکلات تنفسی می باشد. این اختلال شامل بیماری سینوزیت، آلرژی، آسم، سرفه های مزمن و … است که با طب سوزنی می توان آن ها را درمان کرد.

درمان اختلالات گوارشی

یکی از اختلالات شایع در میان افراد، اختلالات گوارشی می باشد. از جمله آن ها می توان به سوزش معده، سندروم روده، اسهال، رفلاکس معده، اسپاسم مری، زخم معده و …. اشاره کرد. افراد به منظور رفع این بیماری ها می توانند از روش های مختلف طب سوزنی استفاده کنند.

درمان اختلالات نورولوژی

اختلالات نورولوژی شامل بیماری هایی نظیر ام اس، سر گیجه، وز وز گوش، گز گز اندام، فلج بلز، انواع سکته مغزی، پارکینسون، خشکی دهان، سندرم پای بی قرار، مشکلات پس از صدمات مغزی و … می باشد.

درمان گردن درد و کمردرد

از دیگر بیماری های قابل درمان با طب سوزنی، تسکین درد در ناحیه کمر درد و گردن درد می باشد.

درمان گرفتگی سیاتیک

با استفاده از طب سوزنی می توان گردش خون و انرژی را در اندام ها افزایش داده و از این رو منجر به درمان گرفتگی های حاصل از سیاتیک شد.

درمان سندرم تونل کارپال

سندروم تونل کارپال نوعی از بیماری است که در آن مچ دست با درد همراه است. در طب سوزنی می توان با استفاده از سوزن ها و وارد کردن آن در نقاط مخصوص از جمله مچ دست، منجر کاهش درد و علائم این بیماری شد.

درمان مشکلات ارتوپدی

با استفاده از طب سوزنی می توان منجر به کاهش درد های ارتوپدی شد.

سوالات متداول

درمان با طب سوزنی تا چه مدت زمان بر است؟

زمان درمان با طب سوزنی با توجه به شرایط هر فردی متفاوت می باشد.

آیا درمان با طب سوزنی گران است؟

خیر. درمان با طب سوزنی به نسبت سایر روش های درمان از هزینه مناسب تری برخوردار است.

انجام طب سوزنی خطرناک است؟

خیر. طب سوزنی را می توان از ایمن ترین روش درمانی دانست.

نویسنده: المیناز اردیبهشت

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *